конспекти уроків



Комунальний заклад Скоморохівська ЗОШ І-ІІст.



Світова література
9 клас



Микола Гоголь
”Ревізор”



          Вчитель: Петришин М.С.
 

2012р.
Світова література 9 клас
Урок позакласного читання.

Тема: М. Гоголь  Ревізор.

Мета уроку: ознайомитися із життям і творчістю М.Гоголя;
                        знання з теорії літератури; розвивати навички
                        виразного читання і роботи з художніми творами.

Тип уроку: урок – презентація.

Епіграф: Русского мы просим! Своего давайте нам! Что нам
французы и весь заморский люд? Разве мало у нас
нашего  народа? Русских характеров! Своих характеров!
Давайте нам на наших плутов… На сцену их! Пусть
видит их весь народ! Пусть посмеется над ними!
                                                                                    М.Гоголь.

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань.
   Вправа Гра в капелюсі – 2 бали.
(Гра – лото, учні розігрують завдання).
 Самостійна робота.
1.Дати визначення драматичний твір.
2. Дати визначення комедія.
3. Що таке гумор?
4. Що таке сатира?
5. Що таке іронія?
6. Що таке ремарка?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.   Слово вчителя.



Імя письменника про якого  ми будемо говорити сьогодні огорнене серпанком таємниці. Тривалий час дослідники не могли встановити точну дату народження митця, щодо місця народження існувало кілька версій, а також щодо його смерті. Чи це була смерть чи летаргійний сон?
Діти , скажіть творчість яких письменників оповита серпанком? (Шекспір, Жуль Верн ).
Сьогодні ми не можемо дати чіткої відповіді на запитання. Письменником якої країни був Гоголь? України чи Росії?

2.   Оголошення теми і мети уроку.

3.   Ознайомлення з епіграфом.

4.   Історія написання комедії.

Яку роль відігравав О.С.Пушкін у написанні комедії М.Гоголя Ревізор.(розповідь підготовленого учня.)
5. Контроль тексту.
Тести. (6 балів)

1.   За жанром Ревізор це …
        а) комедія;
        б) трагедія;
        в) п’єса-казка.
2. Скільки дій має твір “Ревізор”.
        а) 2;
        б) 6;
        в) 5.
3. Який епіграф використав Гоголь до твору Ревізор.
        а) В тихому болоті чорти водяться;
        б) Не кивай на дзеркало, коли пика крива;
        в) Порожній голові ніяке місце не дасть розуму.


4.   Хто з героїв “Ревізора” прочитав аж 6 книг?
        а) Городничих;
        б) Ляп кін-Тяпкін;
        в) Добкін.
5. Хто керував лікарнями у творі М.Гоголя “Ревізор”?
       а) Бобкін;
       б) Земляніка;
       в)Хлестаков.
6. Хто брав хабарі “борзымы щенками”?
       а) Сквознік – Дмухановський;
       б) Ляп кін – Тяпкін;
       в) Лука Лукіч.
7. Яке завдання дає городничих квартальному?
        а) вимести всі дороги, що ведуть до трактиру;
        б)  чергувати на своїх постах;
        в) відпочивати.
8. Хто такий Хлестаков?
        а) ревізор із Петербурга;
        б) нікчемний чиновник, що їде до свого батька;
        в) багатий поміщик.
9. Який колір сукні носить дочка Ляпкіна – Тяпкіна?
        а) Червоний;
        б) голубий;
        в) різнокольоровий.
10 Що відповів Осип на запитання – ваш господар генерал?
        а) ні не генерал;
        б) генерал;
        в) генерал, але з другої сторони.
11. Чим брав хабарі Хлестаков?
        а) грішми;
        б) продуктами;
        в) не брав.



12.Чим закінчується комедія Ревізор?
         а) оголошенням жандарма про прибуття чиновника з
             Петербурга;
         б) весіллям Хлестакова і Марії Антонівни;
         в) німою сценою.
ІІІ. Оцінювання ( Взаємоперевірка ).
Слово вчителя.
Ну що ж ми повторили зміст комедії М.Гоголя Ревізор в якій він висміяв російських чиновників, а зараз зустрічамо цих героїв.
На сцену їх! Нехай побачить їх народ! Нехай посміється над ними. О, сміх - це велика сила! Нічого більше не боїться людина так, як сміху. Він не відніме ні життя, ні маєтку, хто винен: він йому зв’яже сили, та, боячись сміху, людина утримається від того, від чого б не утримала її ніяка сила.
Ви знаєте, не тільки ради сміху,
Тут сцена розгуляється на втіху!
Ця п’єса мала назву Ревізор
Росії безперечно приговор.
Чиновників побачите ви ряд,
В усій красі – чудовий маскарад.
/Маскарад героїв Ревізора/
1.   Я Сквознік – Дмухановський,
Хабарник перший, перший в місті плут.
Пліткують Всі живуть, як я,
Не вірте чиста то брехня.
2.   Я Ляпкін – Тяпкін перед вами,
І прочитав  аж шість я книг,
Беру хабар я борзими щенками,
Щоб правосуддя образ геть не зник…
3.   Я Земляніка, вам моє вітання,
Керую лікарнями, хворими в них теж,
Кругом свій ніс я суну і живу плітками,
Моя фантазія не знає меж.


4.   Ось перед  вами Шпекін, ваш поштар,
Цікава дуже це персона, люди.
Усі листи читаю, що приходять,
Така посада є повсюди.
5.   Я Хлестаков – такий собі невдаха,
Та доля усміхнулася мені.
Мене прийняли всі за ревізора,
Таке не снилося навіть у сні.

ІV. Робота з текстом.
V. Закріплення матеріалу.
Відгадай героя.
Учитель показує слайди, учні з тексту знаходять цитати до характеристики героїв. /Захист ілюстрацій/.
Вчитель. Ці герої вам відомі,
                Гоголь добре всипав їм,
                На балу, в гостях і вдома,
                Скрізь іронія , а втім,
                Словом вдалим, ім’ям влучним
                Всіх лікує він і всім,
                Всім виписує пилюлі, всім поради він дає,
                Від брехні хапуг лікує…
                І по вадах влучно б’є.
Слово вчителя.
Робота в групах.
1 група – гронування на тему: Гоголь.
2 група – сенкан  Ревізор.
- Яке відношення мав Пушкін до написання комедії М. Гоголя Ревізор?
VІ. Підсумки уроку.
VІІ. Оцінювання.




Комунальний заклад Скоморохівська ЗОШ І-ІІст.


Світова література
7 клас



Шандор Петефі          

                 "Витязь Янош"










                   Вчитель: Петришин М.С.
 

2012р.

Тема: Шандор Петефі – великий угорський поет. Короткі відомості про  
   митця. « Витязь Янош» - фольклорно – казкова поема про героя з                         
    народу.
Мета уроку: висвітлити основні факти життя  й творчості Ш. Петефі,
             зацікавити учнів його поезією, розкрити фольклорні   
             витоки поеми « Витязь Янош», визначити особливості
             сюжету та композиції твору; розвивати навички виразного
             читання, усного мовлення, вміння аналізувати художній
             твір; виховувати любов до літератури, до рідної землі.
           
 Обладнання: портрет Ш. Петефі, виставка творів митця, малюнки
                          учнів до твору, висловлювання письменника.

Тип уроку: урок позакласного читання.


Епіграф:
Бачу край мій, бачу батьківщину,
Понад цілим світом  в думці лину!
Пісня, що створю пори тієї –
Промінь вільної душі моєї.
Ш. Петефі
«Мої пісні»

        
ХІД УРОКУ:

І. Оголошення теми, епіграф уроку. Показ слайду Угорщина.

ІІ. Формування нових знань  і навичок. Показ учням на карті Угорщину.

         1.Слово вчителя.

Шандор Петефі  - національний поет угорського народу. У його творчості знайшла відображення тяжка доля угорців та їхня боротьба за свободу. Петефі вивів угорську поезію на світовий рівень, він здійснив низку відкриттів у галузі художньої творчості й зробив вагомий внесок у розвиток угорської літературної мови. Поет прожив лише 26 років, але він, як комета, освітив небосхил літератури Угорщини. відомий угорський романіст Мор Токаї писав про нього : «Кометою злетів він на небо і, досягнувши зеніту, залишився там, у вишині, не зник, не скотився. І нині сяє так само, як тоді…Петефі був цільною людиною  і цільним поетом…Усім серцем любив він жінку, батьківщину, друга та ідею. Полюбивши кого-небудь, він ладен був розділити з ним усе, навіть свою славу. Однак і ненавидів так само усім серцем».
         Для розуміння значення Петефі треба здійснити короткий екскурс у минуле угорської літератури. До XV ст. мова угорської поезії була виключно латинською, а за змістом релігійною. У  XVІ ст., коли було придушене селянське повстання Дьєрдя Дожа, Угорщина на довгі століття підпала під іноземний гніт ( спочатку турецький, потім німецький). Тоді під впливом європейського ренесансу, розвитку книгодрукування почала розвиватися угорська література, але загалом вона ще тривалий час зберігала релігійний характер. У той час виступив перший угорський лірик Балінт Балашші            ( 1554-1594). Новітня угорська література розпочалася з творів Дьєрдя Бешеней ( 1747-1811) та його товаришів, які пе5рші внесли  в неї ідеї просвітителів.
         Поети Янош Бачані (1763-1845) та Ференц Казінці (1759-1831) боролися проти онімечення Угорщини. Вони виступали за розвиток угорської культури.
         Попередниками Ш. Петефі були також поети Міхай Чоконаї, Шандор Кішфалуді, Міхай Фазекаш, Даніель Бержені та інші. Вони вже звернулися до образу селянина – кріпака, наблизили поезію до життя, однак їхня лірика за формою ще наслідувала латинські та німецькі зразки.
         Петефі захоплювався збиранням народних пісень  і казок. У своїй творчості синтезував досягнення своїх попередників  і розвинув їх  уже на новій, національній основі. Петефі оновив не лише зміст угорської поезії, а і її мову, створив лірику, народну як духом, так  і своєю формою.
        
2. Показ портрета митця, слайд.

Демонструючи портрет Ш. Петефі, вчитель зачитує слова сучасника митця – Шандора Телекі, котрий згадував: « Трохи вищий середнього зросту, стрункий, пропорційно збудований, невимушеними рухами; густе коротке чорне волосся було наїжене, і під час розмови він часто пригладжував правою рукою; чоло  в нього не дуже високе, між бровами залягли дві зморшки – ознака глибоких дум; красиві чорні брови, блискучі очі. Коли він говорив, очі його горіли, а найбільше сяяли вони, коли він натхненно читав вірші. Найпривабливішими були в нього очі – вікна його поетичної душі. Ніс з невеличкою горбинкою, гарний маленький рот, рівні білі зуби. Колір обличчя жовтаво-смуглявий, з коричневими цяточками, схожими на ластовиння. Губи трохи товстіші звичайного, і їм так личить усмішка, але гнів, невдоволення, глум, презирство, ненависть надають їм особливого, майже неприємного виразу. Ріденькі, тонкі вуса і борідка світліші за волосся, вії і брови – каштанового кольору, довга шия. Одяг: чорна венгерка тонкого сукна, знаменитий відкладний комір, темно-сірі, майже чорні, брюки навипуск».

3.Творчі завдання для учнів.

Як ви розумієте такі висловлювання Петефі:
         1). «Хоч би що там говорили, а справжня поезія – це поезія народна. Її й треба зробити панівною. Якщо народ пануватиме в поезії, він наблизиться до панування у політиці, а в цьому – завдання нашого часу».
2). «…А я така людина, що заради  правди ладен пожертвувати навіть красою… Те, що правда, - те природне, а що природне, - те й добре, отже – гарне. Ось моя естетика».
3). « Я передчуваю революцію, як собака - землетрус».

4. Слово вчителя.

          У 1844 р. Шандор Петефі написав поему «Витязь Янош» , яка найкраще дає уявлення про особливості стилю поета, а головне – розкриває його любов до народу, віру в його сили. Цей твір Петефі створив під впливом усної народної творчості. Він багато запозичив із казок, пісень, сказань, але всі ці фольклорні форми потрібні йому лише для того, щоб утвердити велич людини з народу, її здатність здолати будь які випробування і досягти бажаної мети. У такий спосіб поет сприяв пробудженню в народі бажання боротися за волю, своє щастя, свої почуття.

5. Бесіда за текстом поеми « Витязь Янош ».

          - Хто головний герой поеми ?
          - Розкажіть про його долю. Чому в нього прізвисько «Кукурудза» ?
          - Які реальні факти із життя угорського народу знайшли відображення
             в  поемі ?
          - Що ми дізнаємося про життя угорських селян із поеми ?
          - Кого Янош вважав своїм особистим ворогом у селі ?
          - Кого кохав Янош ?
          - Що вам відомо про життя Ілушки ?
          - Що спонукало Януса вирушити в мандри ?
          - Як побудована поема? З яких частин вона складається?
          - Визначте роль такої «вільної» композиції поеми. Що вона дає
             можливість показати авторові?
-         Які персонажі діють у творі?
-         Назвіть образи, взяті із сучасного Петефі життя.
-         Назвіть фантастичні образи.
-         Де відбувається дія?
-         У чому роль поєднання реалістичних елементів і фантастики?

6. Творче завдання для учнів.

          Пригадайте риси чарівної казки. Які з них знайшли втілення в поемі Ш. Петефі «Витязь Янош»?



7. Проблемне запитання.

            Протягом уроку вам належить дати відповідь на запитання, чому поет не обмежився показом лише земного життя Яноша, а доповнив твір ще казковими випробуваннями героя? Як це доповнення впливає на характеристику персонажа і розкриття ідейно-художнього змісту твору?

8. Словникова робота.

            Поема (грец. роіеmа - твір) – ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події та яскраві характери. Поема визначається своєрідною авторською позицією, яка зумовлює ліризм (особистісне начало) як основну ознаку цього жанру.

9. Бесіда за текстом VІ розділу.

          - Як Янош опинився у хатині розбійників?
          - Чи не злякався він, коли побачив, хто перед ним?
         - Як сприйняли Яноша шахтарі?
         - Що сказав про нього отаман?
         - Як Янош обдурив розбійників?
         - Які якості виявив герой при цьому?
         - Про що він мріяв, коли хотів скористатися розбійницьким скарбом?
         - Чому ж він не взяв гроші?

10. Виразне читання уривків із VІІ – XІ розділів.

1.     Знайдіть і прочитайте цитати, в яких виявляється сміливість героя.
2.     Знайдіть і прочитайте цитати, в яких розкривається його любов до Ілушки.
3.     Знайдіть і зачитайте цитати, в яких виявляється ставлення товаришів, селян до Яноша.

11. Переказ змісту XІ - XІІ розділів.

           Перекажіть, як Янош визволив із полону дочку французького короля.

12. Усне малювання.

          Опишіть усно сцену зустрічі Яноша з французьким королем. Яку винагороду пропонує йому король за його героїчний вчинок? Як на це реагує герой?




13. Літературна гра «Де фантастика?»

     Клас поділяється на кілька мікро груп, кожній з яких пропонується один із розділів поеми. Учні мають знайти фантастичні елементи і сказати, яку роль вони виконують у тексті.

14. Переказ тексту.

1.     Перекажіть, як Янчі Кукурудза потрапив у країну фей ( XXІV , XXV розділи).
2.     Перекажіть, як Янош переміг дракона, який охороняв вхід у царство фей (XXVІ розділ). Чи лише силу й сміливість показав герой при цьому?

15.Бесіда за змістом XXVІІ – XXVІІІ розділів.

        - Які ідеї втілює автор у зображенні царства фей? (Ш.Петефі вірить у те, що народ здолає всі перешкоди на своєму шляху, переможе земних і небесних правителів, нечисту силу, саму смерть і вийде, зміцнілий і оновлений, до нового щасливого життя. Царство фей – утілення народної мрії про країну волі, щастя, достатку, гармонії. Тут людина з народу, людина-трудівник може нарешті знайти здійснення своїх віковічних прагнень.)

      - Як витязь Янош почувається в країні фей?
      - Як ви розумієте метафору:
      - Чим більше він дивився на острів небувалий,
     Тим більше пелена з його очей спадала? (Герой внутрішньо прозріває,
         тобто він усвідомлює життєві істини, справжній сенс буття.)
      - Про кого згадав Янош у царстві фей? (Про Ілушку – його вічне кохання і
         журбу.)
      - Як ожила Ілушка? (Кинувши суху троянду в озеро із живою водою,
         Янош побачив, що троянда ожила і перетворилася на Ілушку.)
      - Пригадайте схожі епізоди оживлення героїв за допомогою живої води в
         народних казках, які ви читали.

16.Літературний коментар учителя. Слайд про троянди.

      Троянда – один із найпоширеніших символів у християнстві, традиційний біблійний образ. Цариця квітів, троянда, уособлює торжество християнських ідей, красу, моральну чистоту. Це образ повнокровної життєвої краси і сили. З давніх-давен троянди вплітали у вінки під час релігійних обрядів, богослужінь. Відома в біології Троянда Єрихонська стала до того ж  символом вічного життя, відродження духовних ідеалів. Троянда Єрихонська росте у піщаних степах Сирії, Єгипту, Аравії. Її стебло, вирване із землі, у сухому стані вкручується, під впливом вітру може долати значні відстані, але у воді або навіть у вологому повітрі знову оживає й розгортає своє листя.

17. Творче завдання для учнів.

     Що уособлює образ троянди, яка оживає у поемі «Витязь Янош»? (Цей образ втілює думку про духовне відродження народу, здійснення народних ідеалів, перемогу народу над силами зла й насильства.)

ІІІ. Застосування знань, умінь, навичок.

1.     Складання плану характеристики героя.
             План.
1.     Походження героя і його доля.
2.     Янош та Ілушка.
3.     Подвиги Яноша.
4.     Моральні якості героя.
5.     Янош – народний ідеал.
6.     Моє ставлення до героя.
2.     Характеристика героя за складеним планом.
3.     Підсумкова бесіда.
-         Які вічні цінності оспівуються в поемі «Витязь Янош»?
-         Як у творі виявляється віра автора в народ?
-         Яким, на думку поета, є шлях народу до щасливого майбутнього?
-         Як у поемі показано майбутнє народу?

   
ІV. Домашнє завдання.







Тернопільський обласний комунальний інститут
післядипломної педагогічної роботи






ПРОЕКТ

МІЙ ШЛЯХ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
на 2013-2018 рр.

з проблеми:
«Організація самостійної роботи на уроках світової літератури»






Слухача групи курсів підвищення
кваліфікації                                  
Петришин М.С.                             
вчителя української мови і         
літератури та світової літератури
Скоморохівської ЗОШ І-ІІ ст.       
                            Науковий керівник: Когут О.І.                                         Зав.кафедри педагогіки і               
психології ТОКІППО,
кандидат філологічних наук , доцент    





Тернопіль-2013
1. Назва проекту «Мій шлях професійного розвитку з проблеми організація самостійної роботи на уроках світової літератури».
2. Обґрунтування проблеми.
Одним з найдоступніших і перевірених практикою шляхів підвищення ефективності уроку, активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці є відповідна організація самостійної навчальної роботи. Вона займає особливе місце на сучасному уроці, тому що учень набуває знань тільки в процесі особистої самостійної навчальної діяльності.
Передові педагоги завжди вважали, що на уроці учні повинні працювати по можливості самостійно, а вчитель – керувати їхньою самостійною роботою. Між тим, у школі не часто можна бачити самостійні роботи, які б були спрямовані на формування прийомів пізнавальної діяльності, школярів мало навчають способам і прийомам самостійної роботи.
     О. Бандура, Н. Волошина, В. Золотникова, О. Ісаєва, О. Мазуркевич, Г. Машталер,  Є. Пасічник, Б. Степанишин, Л. Худаш вважають, що одним із дійових засобів розвитку пізнавальної активності учнів під час вивчення світової літератури є самостійна робота.
    Зокрема О. Мазуркевич твердив, що «самостійна робота над текстом художнього твору... є найперша, вихідна позиція активізації навчально-виховного процесу, забезпечення всеохоплюючої творчої діяльності учнів на уроках літератури.., спрямованих на глибоке вивчення художніх творів у зв'язку з життям».
    Глибше проникнення у зміст і форму літературного твору, у світ його літературних образів дає змогу відчути радість самостійного пізнання, насолоду творчого мислення. Тільки такий підхід до викладання літератури в школі може забезпечити розвиток логічного й образного мислення учнів, виробити в них навички самостійної роботи, розвинути пізнавальну активність школярів. В. Золотникова наголошує, що самостійна робота учнів над літературним твором збуджує їхню творчу активність та інтереси.

      Учитель словесності захоплює школярів самостійним пошуком у навчальній роботі. Він навчає дітей правильно сприймати й чітко виконувати вказівки вчителя; швидко «включатися» в роботу і працювати в певному темпі; планувати й контролювати результати; передбачати, що потрібно для виконання завдання, визначати послідовність дій. Учні при цьому використовують свої спостереження й життєвий досвід, це підсилює впевненість в особистих діях, передбачення стають сміливішими, школярі позбавляються скованості.
     Завдяки самостійній роботі дитина відчуває радість від пошуків і пізнання істини, тому що, — наголошує Г. Машталер, — в основі самостійної роботи новий для учня матеріал, нові пізнавальні завдання; захоплюючим є сам процес оволодіння новим матеріалом, а не лише форма його організації; зберігається принцип добровільності й активності у роботі школярів, а також доцільність міжпредметних зв'язків .
      На думку багатьох науковців, а особливо учителів-практиків, самостійна робота школярів у процесі вивчення літератури є обов'язковим компонентом, її роль, зміст, тривалість, способи керівництва визначаються метою вивчення певного матеріалу, його специфікою та рівнем підготовки дітей. Учитель створює необхідні умови і настрій, щоб підтримати творчі починання школярів, їхню добровільність і самостійність.
      Так, Б. Степанишин зауважував, що одним із найрадикальніших засобів свідомого й глибокого засвоєння наук є проведення різноманітних самостійних робіт, бо саме «самостійна робота прищеплює учням необхідні практичні вміння й навики розумової праці в галузі гуманітарних наук і мистецтва слова.., сприяє формуванню творчої активності, бо при її застосуванні учень стає не лише об'єктом, а й суб'єктом, співтворцем навчання й виховання».
       Самостійна робота в процесі вивчення літератури є, по-перше, джерелом знань, що забезпечує первинне ознайомлення з художнім твором.
      По-друге, самостійна робота пропонується як засіб поглибленої роботи з твором, а саме: виконання пізнавальних завдань після його прочитання, знаходження цитат на підтвердження думок, підготовку рефератів, повідомлень тощо.
      По-третє, самостійна робота виконується учнями із метою закріплення, перевірки одержаних знань. Зокрема, школярі виконують такі завдання: складають план, тези, конспект, відповідають на запитання вікторини, тестів, пишуть письмові творчі роботи. Отже, уміло організована самостійна робота учнів відіграє важливу роль у поліпшенні ефективності викладання літератури. Учитель повинен пам'ятати, що, плануючи самостійну роботу, необхідно для кожного конкретного випадку визначати її функціональне призначення та місце в системі праці школяра.

3. Мета проекту: удосконалити професійні компетентності щодо проблеми організації самостійної роботи на уроках світової літератури,оволодіння навичками розробки проектів,прогнозування свого рівня професійного розвитку у процесі неперервного навчання та очікуваних результатів.
4. Завдання проекту:
1.Опрацювати теоретичний матеріал з даної проблеми.
2. Систематизувати знання щодо організації самостійної роботи на уроках світової літератури.
3.Розробити план вдосконалення власних компетенцій.
4.Навчитись розробляти проекти.
5. Використовувати інноваційні форми і методи роботи.
6.Узагальнити результати пошукової діяльності ,пропагувати перспективний педагогічний досвід з обраної теми.

5. Характеристика проекту
-за кінцевим результатом: практично-зорієнтований;
-за змістом: міжпредметний;
-за кількістю учасників: груповий;
-за тривалістю: довготривалий;
-за ступенем самостійності: частково-пошуковий-за характером контактів:зовнішні.
6. Учасники проекту:
Кафедра педагогіки і психології ТОКІППО,лабораторія суспільствознавчих дисциплін і гуманітарної освіти ТОКІППО,методист РМК,, адміністрація Скоморохівської ЗОШ І-ІІ ступенів, учні,батьки.
7. База реалізації проекту:
Скоморохівська ЗОШ І-ІІ ступенів ,Тернопільського району.
8. Термін реалізації проекту
З 25 лютого 2013 р. до 2018 року.
9. Прогнозований результат
-список опрацьованих посібників та статей у педагогічній пресі з проблем організації самостійної роботи учнів;
-сформовані уміння розробляти проекти та використовувати їх в своїй педагогічній діяльності;
-розуміння прогалин у власних знаннях та самостимулювання самоосвіти;
-підвищення рівня власних загально-культорологічних компетенцій;
-розширення знань з проблеми «Організація самостійної роботи на уроках світової літератури.

10.Забезпечення проекту
Науково-методичне:
-консультації науковців ВНЗ;
-консультації методистів;
-консультації директора школи;
-консультації та поради вчителів,які пройшли курси;
-консультації колег по роботі.
Матеріально-технічне:
-компютер,ксерокс,папір.
Інформаційне:
-науково-методична література, журнали, газети, Інтернет.
Фінансове:
-індивідуальне.
11. Етапи реалізації проекту
№ з/п
Етапи роботи над проектом та його реалізацією
Зміст діяльності
Термін
1.
Діагностико-прогностичний етап
1. Ознайомлення з проблемами сучасної освіти і виховання шляхом прослуховування лекцій настановної сесії.
2. Аналіз результатів вхідного тестування, виявлення прогалин у знаннях
3. Формування актуальності теми проекту, його мети і завдань.
4. Розробка змісту і визначення терміну реалізації проекту.
5. Опис проекту
6. Експертиза проекту.
7. Захист проекту.
Під час курсів підвищення кваліфікації








За 10 днів до залікової сесії16.04.2013 р.
2.
Організаційний етап
1. Конкретизація завдань.
2. Пошук літератури з відповідної проблеми, її опрацювання
3. Консультації з методистом РМК, адміністрацією школи.
4. Консультації з науковцями ВНЗ.
5. Розробка критеріїв оцінки результату і процесу.
2013-2014


Перший рік міжкурсового періоду
3.
Діяльнісний етап
1. Вивчення літератури щодо проблеми організації самостійної роботи на уроках.
2. Систематизувати та розробити рекомендації щодо формування умінь і навичок учнів для самостійної роботи на уроці.
3. Вибір форм і методів реалізації даної проблеми.
4. Впровадження розроблених рекомендацій та шкільної практики у власний досвід роботи.
5. Розробка проектів, організація і проведення з учнями самостійної роботи на уроках світової літератури.
2015-2017 р.
2,3,4 рік міжкурсового періоду
4.
Узагальнюючо-підсумковий етап
1. Вивчення рівня задоволеності учнів.
2. Анкетування учнів.
3. Показ результатів проекту при проведенні конкурсів.
4. Звіт щодо результатів діяльності та кінцевого результату з даної теми.
5. Самооцінка результату.
2018 р.

4-5 рік міжкурсового періоду





12. Технологія формування професійної компетентності
№ з/п
Зміст роботи
  Термін
виконання
Форма
узагальнення
Хто надає
методичну
допомогу
Відмітка про виконання
1.
Опрацювання законодавчих та нормативно-правових документів з питань освіти
систематично
ксерокопії
Адміністрація школи, методист РМК

2.
Опрацювання програми із «світової літератури ».
Постійно
Планування
Методист РМК

3.
Опрацювання методичних рекомендацій щодо викладання предмета
Постійно
Ксерокопії
Методист РМК

4.
Опрацювання методичної літератури щодо питань самостійної роботи на уроках
Систематично
Конспекти
Викладачі ВНЗ

5.
Вивчення нових наукових ідей, найактуальніших педагогічних проблем відповідно до проблеми організації самостійної роботи на уроках світової літератури.
Постійно
Журнали
Методист РМК

6.
Написання каталогу статей та наукової літератури з проблеми.
Постійно
Журнали
Методист РМК

7.
Планування занять з проведення самостійної роботи учнів на уроках.
Вересень, щороку
Планування
Методист РМК

8.
Вивчення передового педагогічного досвіду з проблеми організація самостійної роботи учнів на уроках світової літератури.
Систематично
Конспекти
Методист РМК

9.
Робота над індивідуальною науково-методичною проблемою «Організація самостійної роботи учнів на уроках світової літератури».
Систематично

Методист РМК, викладачі ВНЗ

- Підбір та вивчення літератури з теми;
- Відвідування відкритих заходів з теми;
- Підготовка доповіді з проблеми для виступу на засіданні методоб’єднання.
- Узагальнення та систематизація знань.
2013 -2014 (перший-другий рік)
Аналіз літератури, зібрання картотеки
Методист РМК, викладачі ВНЗ


- Вивчення літератури з теми «Самостійна робота учнів»;
- відвідування відкритих заходів колег, районних семінарів;
- створення методичної скарбнички «Дидактичні матеріали».
2014-2015 (третій рік)
Аналіз літератури, відкритих уроків
Адміністрація школи, методист РМК

- Вивчення літератури з даної теми.
- Розробка заходів, уроків з теми.
- Створення методичної скарбнички «Дидактичні матеріали, розробки уроків».

2016 (четвертий рік)
Картотека, відкритий урок з теми, розробка матеріалу в електронному варіанті.
методист РМК

10.
Визначення показників, за якими буде здійснюватися моніторинг роботи над проблемою.
2013 р. (перший рік)
Спостереження, опитування
Вчитель, адміністрація школи

11.
Моделювання особистісного перспективного досвіду з проблеми «Організація самостійної роботи учнів на уроках світової літератури»
Постійно
Портфоліо
Вчитель, методист РМК

12.
Організація роботи з підготовки учнів до предметного тижня
1 семестр, щорічно
Учасники змагань
Вчитель, методист РМЦ

13.
Участь у шкільних, районних методичних формах роботи:
- у роботі районного методоб’єднання;
-проведення Тижня світової літератури.
Згідно з планами роботи
Виступ на засіданні методоб’єд-нання
Вчитель

14.
Укласти словник основних термінів з античної літератури
2014 р.
Виступ на засіданні методоб’єд-нання
Методист РМК

15.
Проаналізувати результати роботи над проблемою через анкетування учнів.
2015 р.
Анкети
Адміністрація школи

16.
Аналіз проведеної роботи ,систематизація зібраних матеріалів індивідуального професійного зростання (дидактичних,методичне,фото-,відео-,мультимедіа)формулювання висновків, створення портфоліо проекту
2015 -2016 р.
Портфоліо
Адміністрація школи, методист РМК

17.
Розробка спільно з методистом РМК рекомендацій щодо поширення досвіду
2015 р.
планування
Методист РМК

18.
Підготовка атестаційних матеріалів
березень 2015 р.
портфоліо
Адміністрація школи, методист РМК

19.
Виступ з обміну досвідом щодо професійного зростання на районному (обласному) семінарі учителів світової літератури.
Згідно з планами роботи
виступ
Методист РМК

20.
Представлення результатів роботи в рамках проекту у формі звіту з демонструванням матеріалів індивідуального порт фоліо на чергових курсах підвищення кваліфікації вчителів світової літератури
Згідно з планами роботи
портфоліо
Адміністрація школи, методист РМК

21.
Пошук нових напрямків підвищення професійної компетентності та визначення індивідуальної науково-методичної проблеми
2017-2018рр.
конспекти
Методист РМК, викладачі ВНЗ





                                     Класна година
                            «Не цураймось свого роду»
В1.Одного разу я прокинулась від ніжного дотику. Повільно розплющила очі і на своїй щоці відчула теплий промінь сонця,який заглядав до мене крізь шибку. Я подумала,який добрий Бог,що створив такий прекрасний світ.
В2.Одного ранку я прокинулась від ніжного дотику. Повільно розплющила очі і побачила ,що біля мене стоїть моя мама і каже: «Донечко,вставай».Я подумала,який добрий Бог ,що дав мені маму і тата,які дарують мені тепло і любов свого серця.
В1.Який добрий Бог,що дав нам братів і сестер,бабусь і дідусів.
В2.Який добрий Бог,що дав нам сімю, родину і батьківщину Україну.
Вчитель.Усе,що є найкраще у дитини:
              Її талант,культура,доброта,
              Від тата й мами йде і від родини.
              Незаперечна істина свята.
В1.          Сімя,родина- це велике диво,
               Там є любов і ласка і тепло.
В2.        Там дітям затишно і радісно й щасливо,
               Тепер у нас і завжди так було.
Вч.Шановні гості,батьки,дорогі діти,я рада всіх вас бачити у цьому   залі на виховній годині «Не цураймось свого роду».Сьогодні я ставлю перед собою таку мету:виховувати повагу до роду,родини,гордість за своїх рідних,за український народ.
В1.        Добрий день вам,люди добрі,
               Ми зібрались у господі,
                Край наш рідний прославляти
                 І родину величати.
В2.        Хай вам сміється доля соловїна,
              Поля розлогі колосом цвітуть,
               Нехай червоні кетяги калини
               Щасливу вашу осявають путь.
(Виходить дівчина з короваєм)
Дівч.       Дорогих гостей вітаєм,
                Цим пахучим короваєм.
                 Всім присутнім в залі цім,
                 Посилаємо уклін.
(Кланяється і ставить коровай на підставку).
Вч. Зустрічати дорогих гостей короваєм,одягатися у великі свята у вишиванки,вклонятися до землі своїм рідним-це славні звичаї українського роду. Бо хіба є гості дорожчі за тих,що тут зібралися?Бо хіба є більшим свято,ніж тоді,коли збирається така велика родина?Бо хіба може бути щось виявом більшої вдячності,ніж доземний поклін. Напевно,що ні,хіба ще добре слово,турбота,усмішка,повага і любов. І тому ми всі сьогодні постараємося щоб у нашому залі Вам було затишно і привітно.
В1. Сьогодні вклоняємось низько до ніг,
       І Бога благаєм,щоб він нас беріг.
        Від нас Вам подяка і шана висока,
         За працю нелегку й стривожені роки.
В2.За людяність вашу,за ваше тепло,
     За руки робочі,безсоннії ночі,
       За те,що зростили,за хліб на столі,
Всі: Спасибі вам,рідні, уклін до землі.(Кланяються).
Вч. – Діти,а як ви думаєте,з чого починається наш родовід?
Учні: -Із гілки калини,
          -З усмішки дитини.
          - Із діда і баби
           -Із цвіту кульбаби.
           -Родовід розпочинається ,
           -І ніколи не кінчається.
           -З глибоким корінням,
          -З високим гіллям,
           -Глибоке коріння-бабиі діди,
           -Високе те гілля,
Всі:Це-ми.
(Звучить пісня Н.Яремчука «Родина»)
Вч. Діти!А з чого складається рід?(З сімї)
Сімя-святиня людського духу,благородних людських почуттів:кохання,любові,вірності,піклування.
Це-хранителька національних звичаїв і традицій,плекальниця найвищої цінності людства-дітей.
(Легенда про створення сім’ї)
Вч. Людські долі,сім’ї,родини. У кожного вони свої,особливі .І у кожної дитини мрії про своє майбутнє. До сьогоднішнього свята ви мали завдання приготувати подарунок –мрію для своєї родини. А тепер я хочу щоб ми з вами створили дерево побажань,адже людський рід асоціюється з деревом.(Звучить мелодія,діти розміщують на дереві подарунки для родини і розповідають про свою сім’ю.)Не випадково я обрала для побажань калину,адже калина є не тільки символом України,а символом вірності,краси і міцної сім’ї. З діда-прадіда кожне родинне вогнище охороняв кущ калини,який ріс коло хати. І ми сьогодні не можемо не згадати цієї чудової традиції. Треба щоб і нашу родину охороняв цей святий оберіг. У вас в руках символічні ягоди калини,напишіть будь-ласка свої побажання для родини.
(Пісня «Червона калина»)
В1. Ведуть в життя дороги і стежини,
      І новий день над світом устає.
     Ну,що ми в цьому світі без родини?
     Вона одна нам сили додає.
В2. В родині зайвих не буває зроду
      Тут поруч всі:і сиві і малі.
     І без родини не бува народу,
     Як не буває неба без землі.
Вч.Як гарно сказано:не буває зайвих у родині:мамине-ніжне слово,татова-підтримка,бабусина-сива казка,вишиванка,дідусева порада.Кажуть,що не завжди так було:колись у сиву давнину старих немічних людей вивозили в глибоке провалля…(Притча «Батькова порада»)
Учень1  Не сумуйте,миленькі,
            Що піввіку прожито,
             Що на скроні лягла сивина.
             Ви для нас найдорожчі на світі.
Учень2 Дідусь-найстарший у сімї,
              Він-старійшина роду.
               Завжди допоможе,підкаже мені,
              Дасть добру й корисну пораду.
Учень3.Вони дуже люблять онуків своїх,
              Бажають їм щастя й удачі,
             Радіють за кожен маленький їх успіх,
             Разом з ними переживають невдачі.
(Пісня «Побажання»)
Вч.А зараз я хочу вам, діти,запропонувати анкету: «Чи знаєш ти свій родовід?»
(Анкетування)
Вч.Я помітила,що багато запитань у дітей залишилося без відповіді. Отож,батьки,дідусі,бабусі,усім домашнє завдання:сьогодні ввечері дати відповіді на всі запитання,знайти світлини своїх предків,пригадати гарну розповідь про них,бо це дуже важливо. А ви ,діти,зовсім скоро покинете родинне гніздо, у вас свої плани,свої задуми. Але де і ким би ви не були не цурайтесь свого роду,не встидайтесь своїх рідних,завжди пам’ятайте стежку до батьківської хати.
Час шалено летить і його не догнати,
І росинкою спогад спливає з чола,
Не минайте села, де родила вас мати,
Не минайте села,не минайте села.
Щоб не прийшлося тяжко пошкодувати про це.
(Легенда про маму)
(Пісня «Моя родина»)
В1.Нехай роки летять немов птахи,
      Несуть з собою радість і журбу,
      Лиш залишають дружною завжди,
      Мою родиноньку,мою сімю.
В2.За сина-батько,а сестра за брата.
       В одній родині села і міста,
       Бо в нас одна країна-мати,
       То наша Україна золота.
Вч. Наша ненька Україна складається з мільйонів сімей,які утворюють одну велику українську родину,яку за давніми традиціями мають оберігати обереги. Тож створімо сьогодні такий оберіг.
(Звучить мелодія, діти створюють оберіг)
Учень1.Роди ти мій красний,мій прекрасний роде,
              Хай з тобою завжди буде мир і згода.
Учень2.Родиться хай жито із тепла і ласки,
             І за тином квітнуть мальви і ромашки.
Учень3.Мати хай напитись дасть води з криниці,
             І привітно стріне всю рідню світлиця.
Учень4.Сядемо у коло за столи дубові,
             Віддамо всю шану хлібові й любові.
Учень5.Хлібові,що в полі вся рідня ростила,
              І людській любові,що згасить не сила.
Учень6.Роде ти мій красний,мій прекрасний роде,
               Хай заміс достатку,наче сонце сходить.
Учень7.Ніби сонце ясне,як той цвіт калини,
             Роде ти мій красний,пісне солов’їна.
Учень8.Хай свіча палає- в святості схилюся,
              За добро і щастя Богу помолюся.
Учень9.Буду я молитись за свою родину,
              За прекрасну й вільну неньку Україну.
(Молитва)
Вч. Сьогодні у цьому залі на вишитому рушнику свіжий і святий святковий хліб- коровай. Дай ,Боже,щоб в оселях наших родин завжди був хліб на столі,щоб він не глевковів і не черствів,бо,як мовлять народні вуста,коли черствіє хліб,то черствіють душі. А ще кажуть у народі,що коли люди розділили між собою хлібину,то вони стали друзями. За давньою традицією хліб ділив найстарший в родині. У нашій шкільній родині голова- директор школи.
(Слово директору школи)
(Слово батькам)
















































Немає коментарів:

Дописати коментар